Thursday, June 21, 2012

Exclusive note on Conjunction

Conjunction বা সংযোজক অব্যয়: যে Word দুই বা ততোধিক word বা sentence-কে যুক্ত করে, তাকে Conjunction বা সংযোজক অব্যয় বলে।
Word-গুলো হলো: And, but, for, or, nor, also, after, because, unless, while etc.
Kinds of conjunctions (Conjunction-এর প্রকারভেদ)
Conjunction সাধারণত তিন প্রকার। যথা:
1. Coordinating or Coordinative Conjunction
2. Subordinating or Subjective Conjunction
3. Correlative conjunction


A. Coordinating Conjunction
যেসব Conjunction দুই বা ততোধিক সমশ্রেণীর (of equal rank) clause-কে যুক্ত করে, তাদের Coordinating Conjunction বলে। যেমন: Reza worked hard and succeeded in life.
Walk fast or you will miss the train.
ওপরের বাক্য দুটিতে and ও or হলো coordinating conjunction। কারণ, এরা দুটি সমশ্রেণীর Clause-কে যুক্ত করেছে। তোমাদের মনে প্রশ্ন জাগতে পারে, সমশ্রেণীর clause বলতে কী বোঝানো হয়েছে। এই বিষয়টিকে ভালোভাবে জানতে হবে। প্রথম বাক্য Rana studied hard এবং (he) passed the exam—এই দুটি হলো Clause, যাদের and যুক্ত করেছে। এরা সমশ্রেণী Clause, কারণ এরা প্রত্যেকেই স্বাধীন; প্রত্যেকেই আলাদা বাক্য হিসেবে ব্যবহূত হতে পারত; অন্যটির সাহায্য নেওয়ার দরকার হতো না। যেমন—
Rana studied hard (রানা কঠোর পড়ালেখা করেছিল।)
Rana passed the exam (রানা পরীক্ষায় পাস করেছিল।)
দুটি বাক্যই স্বয়ংসম্পূর্ণ। এ দুটিই আমাদের ওপরের প্রথম উদাহরণে clause হিসেবে ব্যবহূত হয়েছে।
আবার দ্বিতীয় উদাহরণে ব্যবহূত clause দুটিকেও দুটি আলাদা বাক্যে পরিণত করা যায়, একটির অর্থকে প্রকাশ করতে অপরটির সাহায্যের দরকার হয় না। যেমন: Walk fast. (দ্রুত হাঁটো।)
You will miss the train. (তুমি ট্রেন ফেল করবে।)
এই দুটি স্বাধীন (independent) বাক্যই আমাদের ওপরে দ্বিতীয় উদাহরণে clause হিসেবে or (নইলে) দ্বারা যুক্ত হয়েছে। তাহলে আমরা বুঝলাম, কেন clause-গুলোকে স্বাধীন ও সমশ্রেণীর বলা হয়েছে। সঙ্গে সঙ্গে আমরা এটাও জানলাম, and ও or হলো coordinating conjunction। আরেকটি জিনিস জেনে রাখো, এরূপ coordinating conjunction দ্বারা যুক্ত clause-গুলোকে বলে coordinate clause.
Conjunction
Coordinating conjunction-কে আবার নিম্নলিখিত চারটি ভাগে ভাগ করা হয়:
(i) Cumulative Or Copulative Conjunction
(ii) Alternative Or- Disjunctive Conjunction
(iii) Adversative Conjunction
(iv) Illative Conjunction
এবার এগুলো সম্পর্কে বিস্তারিত আলোচনা করা হলো:
(i) Cumulative or Copulative Conjunction : এই শ্রেণীর Conjunction হলো— and, both...and, no less...than, as well as, not only...but also
এদের কাজ হলো, এরা দুই বা ততোধিক coordinate clause-কে (সমশ্রেণীভুক্ত clause-কে) যুক্ত করে।
যেমন: Go there. (সেখানে যাও।)
You will find him. (তুমি তাকে পাবে।)
বাক্য দুটিকে and দ্বারা যুক্ত করে পাওয়া যায়:
Go there and will find him. (এখন কিন্তু বাক্য দুটি একটি clause-এ পরিণত হয়েছে।)
আবার, Tusher has done the work.
Sumon has done the work.
বাক্য দুটি পড়ে জানা যাচ্ছে, Tusher এবং Sumon উভয়েই কাজটি শেষ করেছে। এদের Both...and দ্বারা যুক্ত করে পাওয়া যায়:
Both Tusher and Sumon have done the work. (both = উভয়ই) (বাক্যটিতে have-এর ব্যবহার লক্ষ করো।)
এভাবে The president has come. The secretary has come.
বাক্য দুটিকে as well as (= and) দ্বারা যুক্ত করে পাওয়া যায়:
The president as well as the secretary has come. (লক্ষ করো, as well as-এর আগে singular subject ব্যবহূত হয়েছে বলে singular verb ‘has’ ব্যবহূত হলো।)
আবার, Tusher has done the work.
Sumon has done the work.
বাক্য দুটিতে দেখা যাচ্ছে, শুধু Tusher-ই নয়, Sumon-ও পাস করেছে।
সুতরাং not only...but also দ্বারা বাক্য দুটিকে যুক্ত করা যায়:
Not only Tusher but also Sumon has passed the exam.
আবার, You are fit for the job. He is fit for the job.
বাক্য দুটি এভাবে ব্যাখ্যা করা যায়: তুমি (you) তার (he) চেয়ে একই কাজটির (job) জন্য কোনো অংশে কম উপযুক্ত নয়। তাহলে no less...than ব্যবহার করে বাক্য দুটিকে যুক্ত করা যাক:
You are no less fit for the job than he.
Nevertheless-এর অর্থ হলো ‘তথাপি’। এই Conjunction-টিও দুটি বিরুদ্ধ ভাবকে সংযুক্ত করে। যেমন: Rana did not study hard. এবং He passed the exam. বাক্য দুটিকে এভাবে যুক্ত করা যায়:
Rana did not study hard nevertheless, he passed the exam.
On the contrary হলো একটি phrase। এর অর্থ হলো—অপর পক্ষে, বিপরীতক্রমে। এই Conjunctionটিও দুটি পরস্পরবিরোধী ভাবকে সংযুক্ত করে। যেমন—
He is an active man. His son has become lazy.
বাক্য দুটিকে নিম্নরূপে যুক্ত করা যায়—
He is an active man on the contrary, (or, on the other hand) his son has become lazy. এভাবে
I did not want to do any harm to you. I wanted to help you.
বাক্য দুটিকে নিম্নরূপে যুক্ত করা যায়—
I did not want to do any harm to you on the contrary, I wanted to help you/
While, whereas = যেখানে, অপরপক্ষে। এ দুটি conjunction ও দুটি পরস্পরবিরোধী ভাবের মধ্যে যোগসূত্র স্থাপন করে। যেমন—
Mr. Rahman is a very honest man.
His son is very dishonest.
বাক্য দুটি নিম্নরূপে যুক্ত করা যায়—
Mr. Rahan is a very honest man while (whereas) his son is very dishonest.
only অর্থ ‘কেবল’: এটিও দুটি বিরোধী ভাবের মধ্যে যোগসূত্র স্থাপন করে। যেমন—
Clean the glass.
Take care that you do not break it.
বাক্য দুটিকে নিম্নরূপে যুক্ত করা যায়—
Clean the glass, only take care that you do not break it. (যন্ত্রটি ব্যবহার করো, শুধু খেয়াল রেখো, যেন এটা না ভেঙে ফেলো।) তাহলে দেখা গেল, only দ্বারা একটি শর্ত প্রকাশিত হয়।
Illative Conjunctions
যে conjunction কোনো কার্যকারণ সম্পর্কে বা অনুমান বোঝাতে ব্যবহূত হয়, তাকে Illative Conjunctions বলে। অর্থাৎ, একটি ভাব, ‘কার্য’ (ফল) এবং অপর একটি ভাব ‘কারণ’-এর মধ্যে এই conjunction-গুলো সম্পর্ক স্থাপন করে। এ ধরনের conjunction-গুলো হচ্ছে— therefore, consequently, for, as a result
যেমন: He has starved for three days. He has become weak.
তোমরা লক্ষ করো, এখানে প্রথম বাক্যটি হলো ‘কারণ’ এবং দ্বিতীয় বাক্যটি ‘ফলাফল’। এদের নিম্নরূপে যুক্ত করা যায়—
He has starved for three days as a result (ফলে), he has become weak.
বা, He has starved three days consequently (পরিণামে), he has become weak.
বা, He has starved for three days therefore (যার ফলে) he has become weak.
ওপরের তিনটি বাক্যে আমরা ‘ফলাফল’ প্রকাশক ভাবটির আগে therefore, as a result, consequently—এগুলো ব্যবহার করেছি। বিপরীতক্রমে for (কারণ) ব্যবহার করে যুক্ত বাক্য গঠন করতে পারতাম। তখন ‘কারণ’ প্রকাশের ভাবটির আগে for ব্যবহার করতে হতো। যেমন—
He has become weak for, he has starved for three days.
 Subordinating conjunction or Linking word
একটি principal clause এবং একটি subordinate clause-কে যে word-যুক্ত করে; তাকে subordinating conjunction বা linking word বলে। বিশেষভাবে লক্ষ করলে দেখা যায়, এই conjunctionটি place, time, cause, effect, purpose, manner, condition, comparison, apposition এবং concession-কে নির্দেশ করে। নিচে এ সম্পর্কে আলোচনা করা হলো।
Place (স্থানবাচক): Where, wherever ইত্যাদি। You may go wherever you like.
Time (সময়বাচক): Before, after, since, till, when, while, until ইত্যাদি। Wait until I come back. He had finished the work before I came.
Cause (কারণবাচক): As, because, since ইত্যাদি। As I was busy, I could not come. He did not attend the meeting because his wife was ill.
Effect (ফলবাচক): He is so weak that he can’t go out.
Purpose (উদ্দেশ্যবাচক): That, so that, in order that, lest ইত্যাদি। Word hard you can succeed in life.(that)
Manner (পদ্ধতিবাচক): As, so far, as far as though ইত্যাদি। Do the work as I tell you.
Condition (শর্তবাচক): If, unless, as if, in case, whether, provided that ইত্যাদি। You will reap as you sow.
Comparison (তুলনাবাচক): As, that ইত্যাদি। He is not so lazy as you think. She is wiser than you.
Apposition (উদ্দেশ্যবাচক): He gave me the word that he would help me.
Concession (ছাড়বাচক): Though (although), as, however, whatever, no matter ইত্যাদি। Though (Although) he is poor, he is honest.
Correlative Conjunction
Relate মানে যুক্ত হওয়া: correlate মানে পরস্পর যুক্ত হওয়া বা সম্বন্ধযুক্ত হওয়া। এ জাতীয় conjunction জোড়ায় জোড়ায় ব্যবহূত হয়। যেমন:
(i) as .......... as,
Rana is as tall as his brother.
(ii) so .......... as,
Rana is not so tall as his brother.
(iii) the same .......... as,
He bought the same book as I want.
(iv) either .......... or,
Either Anwar or Kashem has helped Rina’s grandmother.
(v) neither .......... nor,
Neither he nor his brothers have done this.
(vi) no sooner .......... than,
No sooner had I reached the station than the train left.
(vii) scarcely .......... when,
Scarcely had we reached the station when the train started.
(viii) hardly .......... when
Hardly had I reached the school when the class began.
(ix) whether .......... or,
I do not know whether they have arrived or not.
(x) the same .......... that,
This is the same book that I need.
(xi) such .......... as,
He is not such a good man as I thought.


 A. Join the following pairs of sentences using the conjunctions and, but, or, because or if. Use each conjunction only twice.
1. I ran fast. I missed the train.
2. The boy fell from the chair. He broke his arm.
3. Rahman failed in the examination. He was idle.
4. Work hard. You will fail in the examination.
5. I shall come. It does not rain.
6. You will get the prize. You work hard.
7. She did not come. She was not invited.
8. Pinky may be in the house. Pinky may be in the garden.
9. Maria played the piano. Sheila sang a song.
10. Tom worked very hard. He did not win the prize. 


B. Use suitable conjunctions in the following sentences.
1. The mice will play — the cat is away.
2. We went home — we had finished our lessons.
3. You will get the prize — you work hard.
4. He worked hard—he failed.
5. His brother passed—he worked hard.
6. A zebra crossing runs — the road.
7. Rama failed — he was ill.
8. The fire happened — Rupa had left a towel near the stove.
9. We were afraid of them — we ran away.
10. She did not attend the meeting — she was not well.
11. You will fail — you work hard.
12. A teacher knows well — a student reads or not.
13. Come to visit my home — you can.
14. Continue the work — I ask you to stop.
15. Do the work — I tell you.
16. He fell asleep — he was reading.
17. He finished first — he began late. 18. We eat — we may live.
19. Three years have passed — we left the place.
20. Walk fast — you should miss the train.
Answer-B: Try yourself
C. (1). Fill in the gaps with correct conjunction from the box:
while otherwise since either or as—as as
(i) — he is rich, he can help the poor. (ii) Do not play — it rains. (iii) — Rana worked hard, he could shine in life. (iv) Anwar — well — Kashem help Rina’s grandmother. (v) — he — his sister can do this.
(2) how if unless lest no sooner how
(i)— had he seen, than he ran away. (ii) Walk fast — you should miss the train. (iii) — you start at once, you will be late. (iv) He is not — brave — his brother. (v) Tell us — you escaped.
(3) as if and when until whether if
(i) Ruplal is healthy — active. (ii) Hardly had he seen me, — he became happy. (iii) He talks — he were a mad. (iv) Come to visit my house — you can.(v) I do not know — he read or not.
(4) with at on by about for
(i) We watch the news — television. (ii) Water boils — 100 degrees Celsius. (iii) Did you stay at a hotel or — friends. (iv) Some people talk — their work all the time. (v) I was bitten — a dog.
Answer-C :
1. (i) As (ii) while (iii) Since (iv) as—as, (v) Either - or
2. (i) No sooner (ii) lest (iii) Unless (iv) so as (v) how
3. (i) and (ii) when (iii) as if (iv) when (v) whether.
4. (i) on (ii) at (iii) with (iv) about (v) by

No comments:

Post a Comment

Composition on Female Education in Bangladesh for Examination

  Female Education in Bangladesh Education is a light to which everybody has the equal right. Education is the backbone of a nation. The ...